Jaarverslag 2021

25 jaar impact

Voor VIB was 2021 in meer dan één opzicht een bijzonder jaar. Het begin van het jaar stond in het teken van de vijfjaarlijkse evaluatie door de Vlaamse regering en in oktober vierden we 25 jaar VIB met een feestelijk evenement. VIB slaagde met vlag en wimpel voor de evaluatie en als resultaat hebben we de nodige financiering voor de komende vijf jaar veiliggesteld. De 25ste verjaardag van VIB werd benadrukt met onze ‘origin of impact’-campagne, die de maatschappelijke impact illustreert van het onderzoek van VIB-wetenschappers.

Jérôme Van Biervliet en Jo Bury, Algemeen Directeurs en Ajit Shetty, Voorzitter Raad van Bestuu

De coronapandemie bleef een grote invloed hebben op het dagelijks leven en de manier waarop we werken. Afhankelijk van de mate van besmetting moest het aantal mensen dat in de labs werkte beperkt worden, waardoor onderzoekers vaak in ploegendienst moesten werken. Maar desalniettemin was 2021 opnieuw een vruchtbaar jaar voor topwetenschap bij VIB. Verderop in het jaarverslag vindt u een selectie van enkele belangrijke wetenschappelijke publicaties. Enkele tot de verbeelding sprekende voorbeelden zijn een single-cell atlas van tumoren die het mogelijk kan maken om te voorspellen hoe borstkankertumoren zullen reageren op immunotherapie, de ontdekking en verfijning van een antilichaam dat uitsluitend uit een zware keten bestaat met een sterke anti-COVID-activiteit, en een nieuwe aanpak van cognitieve problemen ten gevolge van Alzheimer bij muizen door onderdrukking van de expressie van het eiwit Synaptogyrin-3.

Het VIB Grand Challenges-programma lanceerde zijn eerste burgerwetenschapsproject ‘Soja in 1.000 tuinen’ om soja als duurzaam gewas in Vlaanderen te introduceren. Meer dan 1.000 burgers droegen bij aan het project door soja in hun tuinen te verbouwen.

In 2021 werd een nieuwe kernfaciliteit opgericht: de VIB Single Cell Core. Deze nieuwe faciliteit biedt single-cell omics workflows aan de hele VIB-onderzoeksgemeenschap. Een andere belangrijke mijlpaal op technologisch vlak is het CAR-T-initiatief in samenwerking met imec en UZ Gent, om een spin-off bedrijf op te zetten dat een toestel zal ontwikkelen voor high-throughput, multi-parameter karakterisering en selectie van krachtige CAR-T-cellen.

Dankzij het werk van VIB’s Innovation & Business-team werden twee nieuwe startups opgericht: Muna Therapeutics en Protealis. Muna Therapeutics richt zich op de ontdekking en ontwikkeling van therapieën die verwoestende neurodegeneratieve ziekten, waaronder de ziekte van Alzheimer, frontotemporale dementie en Parkinson, vertragen of stoppen. Protealis daarentegen ontwikkelt superieure zaden en zaadtechnologieën voor peulvruchten die zijn aangepast aan onze lokale omgeving.

VIB blijft trouw aan zijn missie om een substantiële, positieve maatschappelijke impact te hebben en zal dat ook de komende jaren blijven doen.