Jaarverslag 2020

Uitdagingen aangaan

Het hoeft niet gezegd dat 2020 in vele opzichten een jaar vol uitdagingen was. De wereldwijde COVID-19-pandemie heeft de geplande activiteiten bij VIB en daarbuiten ernstig verstoord.

We hebben onze manier van leven en werken moeten veranderen, wat een grote invloed heeft gehad op vele aspecten van ons dagelijks leven. Toch bleef VIB, ondanks alles, op een zeer hoog niveau presteren.

Ajit Shetty, Voorzitter Raad van Bestuur - Jo Bury en Jérôme Van Biervliet, Algemeen Directeurs

In veel van onze labo’s gonsde het van de activiteit. VIB-onderzoekers bleven hun grenzen verleggen: van het onderzoeken van de herbestemming van geneesmiddelen om de behandeling van ernstige COVID-19-infecties te verbeteren tot het ontwikkelen van antilichamen op maat. Bovendien heeft het Grand Challenges-programma drie klinische proeven gefinancierd die ons meer inzicht in COVID-19 zullen geven en die tegelijk de eerste stappen inhouden richting nieuwe behandelingsmogelijkheden.

Maar naast de laboratoria hebben de urgentie en de ernst van de crisis er ook voor gezorgd dat heel wat mensen tot actie zijn overgegaan. Een interne VIB- taskforce zette snel en efficiënt samenwerkingen op met externe partners en VIB-vrijwilligers om de testcapaciteit in België op te voeren. In vier weken tijd zette VIB samen met vier partners (UGent, UZ Gent, Biogazelle en Anacura) een testplatform op waar vijf teams 24/7 6.000 tests per dag verwerkten. Van april tot juni 2020 heeft dit consortium 120.000 tests uitgevoerd en daarmee de helft van de stalen van alle Belgische woonzorgcentra gecontroleerd.

Het was ook bemoedigend te zien hoe snel VIB zich als instituut aanpaste aan een nieuwe situatie. Tijdens de lockdown werd telewerk de standaard. Toch gingen de VIB-labo’s nooit in een volledige lockdown gezien het levend materiaal waarmee wordt gewerkt (proefdieren, celstructuren, planten, enz.). Afhankelijk van de evolutie van de lockdowns organiseerde men de laboratoriumactiviteiten in de VIB-onderzoekscentra in shifts om de lopende onderzoeksprojecten te kunnen verderzetten. Conferenties en opleidingen verhuisden met succes naar het onlineplatform en de IT-infrastructuur liet toe dat al deze veranderingen op professionele wijze werden doorgevoerd.

We namen ook (virtueel) afscheid van Johan Cardoen en heetten Jérôme Van Biervliet welkom als nieuwe co-managing director.

Last but not least is VIB erin geslaagd niet minder dan vijf exceptionele startups te lanceren in 2020: MRM Health (een toekomstgerichte interdisciplinaire combinatie van expertises op het gebied van microbiologie, bio-informatica en ontstekingsziekten), Flamingo Therapeutics (ontwikkeling van nieuwe kankertherapieën), Dualyx (focus op bi-specifieke antilichamen voor auto-immuunziekten), ExeVir Bio (een rechtstreeks resultaat van VIB’s COVID-19- onderzoek en het onvermoeibare werk van het Discovery Sciences-team), en Animab (dat de biotechnologische vingerafdruk van VIB zal uitbreiden naar het domein van dierengezondheid).

Een deel van de missie van VIB is een substantiële, positieve sociale impact te hebben. In 2020 hebben we dat zeker waargemaakt!